fbpx

Optin Bank
– Kundecase

“Enkle grep kan utgjøre store forskjeller når du bruker plattformen riktig.”
– Kjell Beisland, Flowize Nordic

20

land med aktiv virksomhet +

2,7 millioner

aktive kunder

250 000

transaksjoner per dag +

MNOK 1,25

forventet årlig besparelse

Om Optin Bank

Optin Bank er en ny norsk bank som skal sette standarden for hvordan betalinger bør skje – i dag og i fremtiden.

Målet er at sparing, betaling og lån skal føles enkelt for alle. Optin Bank har både innenlandske og internasjonale distribusjonspartnere, med et fotavtrykk som strekker seg over mer enn 20 land.

Dette gir tilgang til over 2,7 millioner aktive kunder med mer enn 250.000 daglige interaksjoner.

optinbank logo kunde av flowize nordic

Kundecaset oppsummert

✔ Forventer årlige besparelser på mer enn kr. 1 250 000,- relatert til forbrukslån prosessen alene.

✔ Time-To-Market forbedres ved å bruke Flowize-løsningen, både relatert til å utvikle nye prosesser og vedlikeholde/oppdatere de eksisterende.

✔ Avhengighet av IT-ressurser er redusert ved å gjøre det mulig for forretningssiden (Risk) å gjøre deler av utviklingen og vedlikeholdet selv.

✔ Ved å bruke denne plattformen har Optin Bank vært i stand til å utvikle og forbedre kredittkontroll prosessene på rekordtid.

Utfordringer før Flowize 

Time-To-Market

Optin Bank var avhengig av eksterne tjenesteleverandører for å gjøre enkle endringer i reglene knyttet til kredittsjekk. Dette førte til arbeids – og tidkrevende endringsprosesser.

Kostnad

Ettersom alle regler ble implementert hos eksterne tjenesteleverandører, har selv de enkleste reglene (som fører til avslag på lån) medført høye transaksjonskostnader.

Implementering

Flowize Nordic tilbød Optin Bank en skybasert løsning som inneholdt både integrasjon og arbeidsflyt basert på ønsket om å forbedre prosessene sine for å muliggjøre nye forretningsmuligheter, både relatert til kostnader og Time-To-Market. Optin Bank beskrev kravene i Juni 2019, og Flowize Nordic leverte proof of concept i begynnelsen av Juli 2019.

Identifiserte behov

Løsningen ble så utvidet med tre nye prosesser: factoring, ny konto og eksisterende konto

Løsning med Flowize

Flowize Nordic skal forbedre Time-To-Market, redusere kostnadene og gjøre det mulig for personell i Risk-avdelingen å vedlikeholde reglene selv. Flowize har et intuitivt og moderne grensesnitt der du kan forbedre Time-To-Market ved å bruke konfigurasjon (ingen koding), enten det er å bygge nye løsninger eller utvide funksjonaliteten i de eksisterende løsningene.

Hovedlementer i Flowize sin løsning

1) Integrasjon av systems, interne og eksterne.
2) Arbeidsflyt og regelmotor for å bygge prosessene.
3) Opprettelse av innhold til meldinger, e-post, web landingsside, etc.

Gjennomføring

Utviklingstid

Ved å bruke plattformen har Optin Bank vært i stand til å utvikle og forbedre kredittkontroll prosessene på rekordtid. Løsningen ble lansert i Oktober 2019, med 25 forskjellige strømmer /delstrømmer, alle utviklet, testet og godkjent i løpet av 3. kvartal 2019.

Brukervennlig drift

Risk-avdelingen kan nå selv endre regler for kredittsjekk. Dette er oppnådd med minimal opplæring, gjennomført i hands-on trening. Løsningen ble integrert med Folkeregisteret, Hvitvaskingsregisteret, kredittsjekk tjenester og Optin Banks interne systemer.

Resultatoppnåelse og forventninger 

Kostnadsbesparelser

Optin Bank forventer årlige besparelser på mer enn kr. 1 250 000,- relatert til forbrukslån prosessen alene.

Økt produktivitet og flere muligheter

Time-To-Market forbedres ved å bruke Flowize-løsningen, både relatert til å utvikle nye prosesser og vedlikeholde/oppdatere de eksisterende. Avhengighet av IT-ressurser er redusert ved å gjøre det mulig for forretningssiden (Risk) å gjøre deler av utviklingen og vedlikeholdet selv.

“Løsningen har adressert alle våre utfordringer tilknyttet kostnader, Time-To-Market og høy avhengighet av IT-ressurser.”

Adrian Johansen Henanger

Chief Credit Officer, Optin Bank ASA

“Flowize Nordic har vist seg som en leverandør du kan stole på og som leverer i henhold til plan og til rett kostnad.”

Bjarne Sørum

Chief Technology Officer, Optin Bank ASA

Teste løsningen kostnadsfritt?

Vi tar inn et begrenset antall av demokunder til å virkelig kunne teste og identifisere verdien plattformer har for både interne og eksterne prosesser.

Først vil det foreligge et implementeringsmøte for å identifisere muligheter. Påfølgende vil plattformen innen kort tid integreres med dagens eksterne og interne datakilder for arkitektur av  blant annet prosessoptimalisering og personalisert kundekommunikasjon.

Kostnadsfri testperiode

Dag(er)

:

Time(r)

:

Minutt(er)

:

Sekund(er)

Jeg vil vite mer – kontakt meg!